Blog Archive

Saturday, December 26, 2015



Here's an ad I came across while waiting for the lift and this is what it advocates:

"Ini Sarah, remaja 16 tahun yang belum berkahwin tetapi sudah mengandung.  
Hmmm, kalaulah Sarah tahu untuk menolak. Apa kata kita bantu Sarah dari mula?  
9 bulan yang lepas, Sarah seperti remaja yang lain gemar bersosial dan mempunyai ramai kawan. Disebabkan perwatakannya yang menarik ramai yang meminati Sarah. Ada yang memang ikhlas untuk berkawan dan tidak kurang juga yang mahu mengambil kesempatan. Kebanyakannya lelaki tetapi ada juga perempuan. Sarah sering berhadapan dengan pujuk rayu dan kata-kata manis. Ada yang memberi isyarat dan ada yang berterus-terang. Semuanya menjurus ke arah hubungan seksual dan Sarah mula keliru dan berasa serba salah.  
Tahukah anda risiko yang bakal dihadapi oleh Sarah sekiranya dia termakan dengan semua pujuk rayu ini? Pertama, Sarah boleh ditempatkan di pusat pemulihan. Kedua, risiko kehamilan yang dihadapi oleh Sarah adalah empat kali ganda lebih besar dan ketiga, Sarah boleh terdedah kepada HIV dan juga risiko jangkitan kelamin seperti Sifilis dan Gonorrhea. Sarah perlu mengelakkan diri daripada menghadapi semua ini.  
Untuk itu, dia perlu tahu tentang 3 tahap risiko yang perlu dihindari yang dikenali sebagai: (i) tiada risiko - iaitu perlakuan bersendiri seperti berangan-angan dan beronani di mana ia tidak mendatangkan sebarang risiko HIV; (ii) risiko rendah - iaitu perlakuan berisiko rendah seperti "french kissing" dan beronani sesama pasangan; dan (iii) risiko tinggi - iaitu perlakuan berisiko seperti seks faraj, dubur dan oral. 
 
Kita semua tahu bahawa perkara yang besar bermula dari yang kecil. Sekiranya Sarah tahu tentang semua peringkat tingkah laku berisiko ini, semestinya dia tidak akan mencuba walaupun ianya hanya adalah hanya suatu tingkah laku lampu hijau yang tidak berisiko kerana di akhirnya ia akan mengundang kepada tingkah laku lampu merah yang sangat berrisko sepeti aktiviti seks luar nikah. 
Mengikut kajian daripada pelbagai sumber, penglibatan remaja dalam aktiviti seks luar nikah di Malaysia semakin meningkat saban tahun. 
Sarah harus tahu semua ini supaya dirinya tidak termasuk di dalam statistik kes kehamilan remaja. 

Tahukan anda, bahawa secara puratanya terdapat 18 ribu kes baru kehamilan remaja yang berdaftar dengan Fasiliti Kementarian Kesihatan Malaysia ("KKM") setiap tahun dari tahun 2011 hingga tahun 2013?  

Ya, ia umpama jumlah pelajar untuk 18 buah sekolah dan ia terus bertambah setiap tahun.

Sarah tdak perlu mengulangi kesilapan yang sama pada masa akan datang. Sarah sudah tahu akan risikonya dan Sarah tahu semua tingkah laku yang berisiko. Sebaiknya, Sarah perlu berani menolak, menahan diri, dan bertegas untuk mengatakan tidak kepada perlakuan-perlakuan berisko. 

Ini Sarah, remaja 16 tahun yang bertanggungjawab akan sebarang tingkah laku yang dipilih." 


While the ad aims to educate, the POV taken was sending all the wrong messages, and worse still, reinforcing gender stereotypes.

By targeting only women, the ad tells women that we call all the shots, we have all the say, we bear all the risks, and therefore, we ought to shoulder full responsibility. Therefore, even if sex really is a mutual act, women will always be at fault for letting it happen.

When the ad portrays men as perverts with little or no control over themselves and women as victims, it tells men that their behavior (which really is a result of social conditioning) is biological, inherent and further acceptable. They ought to behave that way, and if things get out of hand, it cannot be helped. Or at least, they're biologically speaking not in a position to do anything about it.

Even if assuming, that the ad's POV can be justified on the basis that it is enough to get one of the two (in this case, women) to say "no" to the act, because it takes two to tango, the ad would have been more egalitarian if it advocates abstinence as the responsibility of both men and women, and not women per se. After all, the reality is, the consequences do affect both men and women equally, save for the fact that only women can bear children.

What the ad should have done is to encourage the sharing of equal responsibilities by both men and women when it comes to sex, contraception, and children, and by addressing what both men and women can do to help eradicate unwanted consequences.